In de schilderkunst spelen kleuren een belangrijke rol. Kleur is bepalend voor de uitstraling van een schilderij, emotie en het gevoel wat een schilderij overbrengt.
Kleurbeeld
Vorige week kreeg ik bezoek van een meneer. Hij wilde een schilderij laten maken en wist precies wat er op moest en in welke kleuren. Na een kort praatje vroeg hij waarom mijn haar voor mijn ene oog hangt. Op instagram viel het hem al op en dacht dat ik dit deed vanwege mijn privacy. Maar nu hij mij in levende lijve zag, werd hij nieuwsgierig.
Tijdens het schilderen haal je toch zeker wel je haar voor je oog vandaan, anders zie je de helft ’ zei hij lachend. Ik vertelde hem dat ik sinds 2008 nog maar één oog heb waarmee ik 10% zie en liet hem mijn handloep zien die ik tijdens het schilderen altijd gebruik. “Ik ben kleurenblind” zei hij tegen mij.
Mannending
1 op de 12 mannen schijnt een vorm van kleurenblindheid te hebben terwijl het bij vrouwen 1 op de 200 is. Mijn bezoek vertelde een rood-groene kleurenblindheid te hebben waardoor hij rood aanziet voor groen. Sinds kort heeft hij een bril waardoor hij de kleuren beter kan onderscheiden en er een kleurrijke wereld voor hem is opengegaan.
Kleuren horen
Kunstenaar Neil Harbisson werd geboren met een totale kleurenblindheid en nam de wereld waar in grijstinten. Sinds 2003 kan hij kleuren horen dankzij een antenne met aan het eind een elektrisch oog, geïmplanteerd in zijn schedel. Het oog is een kleurensensor die waarneemt wat de frequentie van de kleur is, deze via de antenne doorstuurt naar een chip in zijn hoofd en tenslotte de trillingen omzet in geluid Hij kiest zijn kleuren uit op hoe ze klinken en hij luistert naar schilderijen van Picasso!
Kleuren voelen
Kunstenaar Sargy Mann was de laatste 25 jaar van zijn leven blind. Het was een geleidelijk proces waarbij hij zich probeerde voor te bereiden op een leven zonder zicht.
Nadat zijn zicht verdwenen was ging hij op een unieke manier door met schilderen. Met kneedbare lijm maakte hij eerst ‘coördinaten’ op het doek, die hem hielpen de vormen te bepalen en waar welke kleur moest komen
Jezelf beter leren kennen
Zelf heb ik momenteel bij het schilderen voldoende aan mijn loep in combinatie met veel licht. Mijn neus dichtbij het doek en soms ertegen aan.
Ik werk steeds meer met mijn vingers of met kleine sponsjes waardoor ik meer contact met het doek maak. Soms zelfs met mijn enige oog dicht. Ik merk dan geregeld hoe lastig het is te vertrouwen op mijn verbeelding, gevoel en verbinding met het doek.
Ongemak aangaan, fouten durven maken en doorzettingsvermogen zijn de juiste ingrediënten om creativiteit te stimuleren.